X
Feedback

Fijn dat u ons wilt helpen!

Elke dag zijn we bezig om onze website te verbeteren. In alles wat we doen is het ons doel om de website zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk te maken. Tips en suggesties zijn dus altijd welkom!

Bedankt voor uw feedback! Uw mening is waardevol voor ons.

Naast elkaar in de keten - Sem en Leonie aan het woord

Bij Bos Incasso zetten we alles op alles om samen met debiteurklanten en opdrachtgevers een oplossing te vinden voor betaalachterstanden. Onze aanpak is gericht op samenwerking en het vinden van een oplossing die voor iedereen werkt. Maar soms, wanneer een minnelijke regeling niet lukt, is er extra ondersteuning nodig.

In dit verhaal delen we de ervaringen van Sem, incassomedewerker bij Bos Incasso, en Leonie, deurwaarder bij LAVG Gerechtsdeurwaarders. Twee schakels in dezelfde keten, die samen de kracht van onze samenwerking laten zien. Samen met hen delen we één visie: op een mensgerichte en respectvolle manier werken aan een oplossing, óók als juridische stappen onvermijdelijk zijn.

Van contact tot oplossing: Sem’s rol bij Bos Incasso
Sem (26) werkt sinds een jaar bij Bos Incasso. Zijn werk draait om het vinden van oplossingen
voor zowel opdrachtgevers als debiteurklanten. “Het mooiste aan mijn werk is dat ik mensen echt
kan helpen,” vertelt hij. “Ik ga steeds weer op zoek naar een regeling die haalbaar is, zodat een
debiteur niet verder in de problemen raakt. Ik kijk naar de situatie van de debiteur, wat er al is
geprobeerd, en wat de wensen van onze opdrachtgever zijn. Vaak kunnen we met een telefoontje,
e-mail of zelfs via WhatsApp een regeling treffen,” legt Sem uit. “Soms betaalt een debiteur liever
aan het einde van de maand of in kleine stappen. Dat is prima, als er maar beweging in het traject
blijft zitten.”

Wanneer een debiteurklant echter helemaal niet reageert, schakelt Sem met Leonie of een van
haar collega’s bij LAVG. “We doen er natuurlijk alles aan om contact te krijgen met de
debiteurklant, maar als dat écht niet lukt, schakelen we een deurwaarder van LAVG in om te kijken
wat er aan de hand is.” Sem en Leonie overleggen regelmatig, zodat er altijd een gezamenlijke
aanpak is die past bij de situatie.

De menselijke kant van het deurwaardersvak: Leonie’s aanpak
Leonie (27) is een van de jongste deurwaarders bij LAVG. Haar werk begint waar het contact via
Bos Incasso stopt: bij de voordeur van de debiteur. “De meeste mensen hebben een verkeerd
beeld van deurwaarders,” vertelt ze. “Maar mijn werk draait niet om beslagleggingen of
confrontaties. Ik kom langs om te praten, uitleg te geven en samen met de debiteurklant naar een
oplossing te zoeken. Júíst door fysiek langs te gaan kun je vaak wel het gesprek starten dat via
andere kanalen niet lukt.”, legt Leonie uit.

“Vaak zijn mensen zelfs blij als ik ben geweest en bedanken ze me daarvoor. Die omslag, van
weerstand naar begrip, is het mooiste aan mijn werk.” Leonie overlegt altijd met collega’s op
kantoor en de opdrachtgever zodat haar acties aansluiten op wat er al is gebeurd. “We signaleren
wat er speelt en zoeken naar manieren om de situatie zo goed mogelijk op te lossen, zonder extra
kosten of onnodige procedures.”

De kracht van samenwerking in de keten
Bij Bos Incasso en LAVG werken we nauw samen in elke stap van het proces. Als
incassomedewerker houdt Sem contact met debiteurklanten en zoekt hij naar oplossingen die
werken. Wanneer dat niet genoeg blijkt, schakelt hij direct met Leonie. Haar bezoek aan de deur is
geen op zichzelf staande actie, maar een verlengstuk van ons gezamenlijke werk. Samen zorgen
we ervoor dat we niet alleen het probleem aanpakken, maar ook voorkomen dat situaties verder
escaleren.

“Bij Bos Incasso doen we er alles aan om een gerechtelijke procedure te vermijden,” vertelt Sem.
“Het kost onze opdrachtgevers én de debiteurklant alleen maar extra tijd en geld. Daarom werken
we nauw samen met Leonie en haar collega’s bij LAVG. Zij hebben de bevoegdheid om aan de
deur te komen en dat maakt vaak het verschil.” Leonie beaamt dat. “Deurwaarders zijn uniek in de
keten: we mogen nog fysiek bij mensen aankloppen. Veel mensen schamen zich voor hun
betaalachterstand of durven geen contact op te nemen, maar door langs te gaan, kun je dat
patroon doorbreken. Het gaat erom dat je menselijk blijft, ook in moeilijke situaties.”

De menselijke aanpak
Zowel Sem als Leonie benadrukken dat het belangrijk is om te blijven kijken naar de mens achter
de situatie. “Soms komen mensen in de problemen door pech of onwetendheid,” zegt Leonie.
“Als ik zie dat iemand echt niet kan betalen, denk ik mee over andere oplossingen. Misschien kan
een schuldhulpverlener helpen of heeft iemand ondersteuning nodig van de gemeente. We
signaleren dat soort zaken en schakelen waar mogelijk hulp in.”

Voor Sem zit de voldoening in het vinden van haalbare oplossingen. “Onlangs sprak ik een
debiteur met een torenhoge energierekening. Toen ik de dossiers indook en het had uitgezocht,
bleek dat hij ook de energiekosten van andere appartementen in zijn flat betaalde. Toen ik hem dit
nieuws mocht brengen, met als conclusie dat de betaalachterstand veel minder hoog was dan
gedacht, was hij zó opgelucht. Dat zijn echt de mooie momenten in het werken bij Bos Incasso.”

Samen werken aan oplossingen
Het verhaal van Sem en Leonie laat zien hoe belangrijk een mensgerichte aanpak is in het
oplossen van betaalachterstanden. In de keten van incasso tot deurwaarder vervullen zij
verschillende rollen die elkaar versterken. Door vanaf het eerste contact tot het huisbezoek samen
te werken, zorgen ze ervoor dat debiteurklanten altijd een oplossing wordt geboden die passend
en haalbaar is.

Heb je vragen over onze aanpak of wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem vandaag nog contact met ons op. We denken graag met je mee!

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.